Pa de blat artesanal amb embotit (catalana i llangonissa) – Fotografia original de BeCeeNe


El pa és un preparat que, en els darrers anys, havia estat injustament defenestrat de la nostra dieta, potser perquè la qualitat havia també davallat. Per fortuna estem recuperant la seva presència i el seu consum gràcies, sobretot, al bon fer de molts professionals que a partir de productes de qualitat ens poden oferir un producte final deliciós i nutritiu que podem compartir amb molts altres ingredients.

Ens proposem mostrar-vos, d’acord amb els gustos (o costums) propis de la nostra tradició culinària, unes quantes propostes d’esmorzars i berenars suficientment complerts que tenen el pa com a element primordial.

Malauradament, la majoria d’aquestes receptes semblen que s’han esborrat del llistat de receptes populars i són, avui dia, desconegudes per la majoria de gent jova i infants que podrien alegrar els seus paladars i reconfortar els seus estómacs a primera hora del matí i a mitja tarda, lluny de la ingesta de productes massa irritants, desvitalitzats o plens de grasses.

A continuació us oferim una llista de ingredients –dolços i salats– amb els quals untar o acompanyar les llesques de pa de barra o de pagès que no tallarem més gruixudes d’un dit (més primetes i sense crosta per als infants i gent gran). Les preparacions que poden menjar-se igualment amb pa torrat figuren amb un asterisc (*) al final de l’enunciat.

 

UNA BONA LLESCA DE PA AMB:

–Codonyat o gelea.

–Llet condensada.

–Mel, mató i nous trencades.

–Plàtan natural aixafat, amb mel o sucre pel damunt.

–Oli i sucre (*). Proveu amb oli d’oliva enriquits amb fruita, com per exemple el de taronja.

–Figues madures sense pell o maduixes aixafades espolsades de sucre i unes gotes de llimona.

–Mantega i sucre, o melmelada, o confitura (*).

–Formatge fresc i ametlla crua o nous picades al damunt.

–Mel (*).

–Vi negre del priorat (amb el que ruixarem el pa) i sucre.

–Xocolata en presa.

–Escalivada, arengades i olives negres (*).

–Foie gras (*).

–Formatge de bola, manxec o similars.

–Formatge fresc i grans de raïm pelats i sense llavors.

–Mantega i trossets de pruna clàudia madura ruixada amb una mica de sucre o mel.

–Mantegues salades adobades -de créixens, de cítrics, de fines herbes, etc.

–Sobrassada de Mallorca (*).

–Tomàquet, un pensament de sal, oli d’oliva i embotit –pernil serrà, pernil dolç, xoriço, fuet… o bé filets d’anxova, arengades, sardines escabetxades o en conserva, etc.

–All, oli i embotit bullit: botifarra negra, o blanca, o d’ou; bisbe, etc. (*).

–Truita a la francesa.

–Allioli de codony.

–Tonyina en conserva, ben escorregut de l’oli.

NOTES.

–El pa torrat es menja de seguida d’haver-lo preparat, abans que s’endureixi massa. En cas contrari serà millor embolicar-lo amb un tovalló net per tal de guardar la humitat

–Les propostes en les que hi entra el vi s’entenen aptes només per a adults.

–Algunes propostes contenen un cert grau de grassa; caldrà tenir-ho en compte per a no repetir-les sistemàticament.

–La majoria d’ingredients són igual d’apropiats per a l’elaboració d’entrepans: només cal canviar el tipus de pa i disposar els aliments entre les dues parts.