Germinats de soja – Fotografia original de BeCeeNe


A la família de les verdures hi pertanyen uns aliments amb unes propietats nutritives impressionats dels que quasi mai se’n parla: els germinats. Rics en vitamines, carbohidrats, ferro, proteïnes i sobretot en aigua, quan millor s’aprofiten les seves avantatges és quan els mengem crus o escaldats, en amanides sobretot.

Els més coneguts són els de soja i alfals, però els podem aconseguir de llegums com els pèsols, llenties i cigrons; també són bons els germinats de mostassa, gira-sol, i els dels cereals com el blat, la civada i l’arròs integral.

Si volem els podem cultivar nosaltres mateixos a casa de la següent manera:

–Comprarem llavors que no hagin estat torrades ni congelades.

–Les posarem a remullar en aigua embotellada sense gas (si conté clor no serveix) en un recipient de vidre, una safata o un plat, ho taparem amb un drap de cotó net i humit i ho deixarem en un lloc amb poca llum i ben ventilat, a temperatura ambient. Hem de procurar que els grans estiguin sempre humits però mai enfonsats en aigua perquè sinó es podreixen.

–Entre 2, 3 ó 4 dies –més no perquè ja no creixeran més– els anirem ruixant dos cops al dia perquè mantinguin la humitat.

–Una vegada aconseguida la germinació òptima, els rentarem un parell de vegades sota l’aixeta amb aigua fresca perquè desprenguin les clofolles (no importa si no es desprenen totes perquè al no haver estat en contacte amb la terra no contenen impureses.

–Es poden guardar a la nevera durant 3 ó 4 dies en bones condicions, dins d’un pot de vidre o plàstic destapat. No es poden congelar.