Formatges de llet d’ovella artesanals – Fotografia original de BeCeeNe


Des del punt de vista nutritiu, el formatge és un dels aliments més complerts que existeixen ja que conté la majoria dels nutrients de la llet: proteïnes, grasses, sals minerals i vitamines. Només els carbohidrats hi són escassos a la llet, una falta que solucionen sucant-hi pa.

Les dades nutricionals fiables del formatge poden variar en funció del seu contingut en greix, però en general es pot dir que és una rica font de calci, proteïnes i fòsfor, nutrients molt recomanables per a criatures i adolescents pels beneficis que aporta a l’estructura òssia. Cent grams de formatge manxec, per exemple, contenen 21 grams de proteïnes i entre 600 i 900 mil·ligrams de calci, segons sigui tendre o sec.

El formatge també comparteix amb la llet els seus problemes nutricionals, derivats de l’alt contingut en greixos, consistents en triglicèrids i àcids grassos saturats que influeixen de forma molt negativa en les malalties cardiovasculars. La gent gran, propensa a trastorns de salut d’aquest tipus, haurà d’evitar el consum de formatges massa curats i consumir-ne de frescos, menys grassos i de contingut proteic i mineral més reduït. Així doncs, i coneixent les aportacions positives i negatives del formatge, caldrà que cadascú en mesuri els beneficis i les limitacions del seu consum, d’acord amb el seu personal estat de salut.


ELS FORMATGES  – Volum 9 de la col·lecció GUST per la CUINA.

Contingut general i receptes