Amanida de llegum amb faves, pèsols i tomàquet madur – Fotografia original de BeCeeNe


 

Riques en proteïnes, sals minerals i vitamines, quan parlem d’amanides de llegums seques hem de pensar en que el seu contingut les aproxima més a les carns, peixos o ous que no pas a les seves germanes fresques. Si a les propietats esmentades li sumem el fet que per estar més gustoses o més mengívoles li hem de sumar altres components no desproveïts de grassa caldrà que posem en pràctica un remei que freni aquest inconvenient per a aquelles persones que, desitjant gaudir del seu consum, necessiten fer-les més digeribles.

Parlem de les amanides que tenen de base petites porcions de llegum cuit –70 ó 80 grams per persona– més una altra quantitat d’hortalisses fresques, crues o cuites, o d’ingredients poc pesants que les alleugera.

Creiem que per a la utilització de petites quantitats resulta molt més pràctic comprar el llegum ja cuit a plaça o bé en pots de conserva: s’estalvia temps i diners. En el present capítol doncs, obviarem el punt corresponent a la cocció dels diferents llegums i sí que indicarem, en canvi, alguns dels possibles ingredients amb els que podem combinar-los. Com comprovareu a la imatge, la recepta en qüestió no coincideix amb cap de les receptes descrites, però és que la imaginació juga un paper tan important quan parlem d’amanides!

 

AMANIDES DE CIGRONS, LLENTIES I MONGETES SEQUES

[1] [Ingredients per a 2 persones: 160 grams de llegum cuit, 1 tomàquet madur però dur, ½ ceba, si pot ser tendra, 4 cogombres en vinagre, 1 culleradeta de tàperes, 4 anxoves dessalades, 1 ou dur; salsa recomanada: vinagreta amb una mica de mostassa.]

[2] [Ingredients per a 2 persones: 160 grams de llegum cuit, 1 llauna de tonyina escabetxada, 100 grams d’olives negres desossades, 1 cebeta; julivert, unes fulles fresques d’alfàbrega i estragó; salsa vinagreta.]

[3] [Ingredients per a 2 persones: 160 grams de llegum cuit, 100 grams de bacallà esqueixat, 1 tomàquet madur, olives negres i arbequines, 1 ceba; salsa vinagreta barrejada amb una culleradeta de pebre vermell en pols i el rovell d’un ou dur.]

[4] [Ingredients per a 2 persones: 160 grams de llegum cuit, 100 grams de peix fumat –salmó, tonyina, verat, etc.–, ½ pebrot vermell escalivat i unes fulles d’enciam tallades en juliana el més prim possible, una mica d’alfàbrega o arrel de gingebre (compte que pica força), pelada i tallada molt fina; salsa vinagreta elaborada amb llimona.]